Friday 22 November 2013

Rawatan Penyakit Talasemia

Apa itu Talasemia? 

Talasemia adalah kumpulan penyakit yang menghalang badan daripada menghasilkan jumlah darah yang mencukupi dengan berkualiti. Keadaan ini disebabkan oleh perubahan terhadap gen yang mengawal penghasilan henoglobin. Hemoglobin adalah protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan. Perubahan kepada hemoglobin boleh menyebabkan kekurangan darah yang teruk. 

Badan manusia bergantung kepada tahap hemoglobin yang berfungsi dengan baik. 

Penyakit Talesemia adalah penyakit keturunan yang diwarisi dari ibu atau bapa kepada anak-anak melalui gen. Kedua-dua kanak-kanak lelaki dan perempuan mempunyai peluang untuk mendapat panyakit tersebut. Ianya tidak dijangkiti melalui pemindahan darah, udara dan air atau melalui sentuhan fizikal dan juga hubungan seksual ataupun boleh disebabkan oleh kekurangan zat makanan atau masalah kesihatan. 

Rawatan Penyakit Talasemia 

  • Pesakit perlu menjalani transfusi darah berterusan setiap bulan 
  • Transfusi darah berterusan akan menyebabkan pengumpulan zat besi di dalam organ penting badan seperti hati, jantung, dan kalenjar endokrin yang akhirnya boleh merosakkan fungsi-fungsi organ tersebut 
  • Rawatan penyingkiran zat besi berlebihan perlu dilakukan dengan suntikan ubat Desferrioxamine, atau pesakit boleh mengambil ubat oral iaitu  Ferriprox dan Defriprone mengikut kesesuaian pesakit. Hal ini kerana ada sesetengah pesakit yang alahan seperti allergic kepada ubat-ubatan yang tertentu dan terpaksa menukar jenis ubat yang terpaksa diambil olehnya. 
  • Pemindahan sum-sum tulang (bone marrow transplan) sekiranya ada penderma yang sesuai di kalangan ahli keluarga. Panduan nutrisi kepada pesakit. Pesakit tidak digalakkan memakan makanan yang kaya dengan zat besi (iron) seperti organ dalaman yang menyumbang kepada pertambahan zat besi dalam badan seperti hati, limpa, paru-paru, hempedak dan sebagainya. 
  • Selain itu, pesakit juga perlu mengelak daripada makan makanan seperti sayur bayam, kerang, spirulina, daging merah, sardin, tuna, dan sebagainya yang menyumbang kepada pertambahan zat besi dalam badan pesakit. 
  • Di samping itu, pesakit juga perlu memakan makanan yang mengandungi Folate atau nama lainnya Folic Asid (Vitamin B9) yang terdapat dalam sayuran hijau untuk membina haemoglobin. Pesakit juga digalakkan mengambil kombinasi kalsium dan vitamin D yang penting dalam menguatkan tulang dan seterusnya mengelak daripada terkena penyakit Osteoporosis iaitu jisim tulang menyusut dan menjadi rapuh. Hal ini kerana pesakit Talasemia cenderung untuk mendapat Osteoporosis disebabkan semasa terapi penyingkiran zat besi. Kalsium juga akan turut berkurangan dan ia boleh menyumbang kepada penyusutan jisim tulang. 
  • Amalan meminum teh dan kopi juga digalakkan kerana di dalamnya terdapat kafein yang dapat mengurangkan penyerapan zat besi oleh tubuh dalam pengambilan makanan seharian. Semasa dalam rawatan terapi membuang zat besi, pesakit juga digalakkan mengambil Ascorbic Acid atau Vitamin C dimana penambilannya dapat memaksimumkan pengeluaran zat besi dalam badan. Hal ini kerana, Vitamin C dapat membantu dalam penyerapan zat besi di sekitar organ dan masuk dalam darah untuk memudahkannya keluar dari badan. Jika peakit mahu mengambil makanan yang mengandungi zat besi dalam makanan mereka, elakkan daripada megambil Vitamin C pada masa tersebut. Pesakit juga tidak digalakkan mengambil makanan yang mengakibatkan kuantiti sel darah merah cepat turun seperti pengambilan asam yang berlebihan dan memakan mee segera. 
Nutrisi / supplement yang boleh diambil oleh pesakit thalesemia ialah : 
  • B-Complex 
  • Sustained Released Vitamin C 
  • OsteMatrix 
# Vitalea tak boleh ye sebab mengandungi zat besi. Pesakit thalesemia tidak boleh mengambil zat besi yang berlebihan kerana boleh menyebabkan maut / makin teruk. 

Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...