Saturday 9 November 2013

Tips Kurangkan Rasa Sakit Senggugut - Set Senggugut Shaklee Membantu

Penyakit senggugut atau istilah perubatannya ialah dismenorea (satu keadaan di mana seorang wanita merasai kesakitan selama beberapa hari akibat serangan haid) merupakan himpunan simptom fizikal, psikologi, dan emosi berkait rapat dengan kitaran haid wanita. Dianggarkan kebanyakan wanita pada usai boleh mengandung (child-bearing age) (sekitar 60%) mempunyai sebahagian simptom PMS. 

Senggugut boleh dikurangkan dengan beberapa cara : 

1. Perbaiki diet
Jangan cuba untuk hilangkan berat badan secara drastik. Makan makanan yang mengandungi banyak protein dan tinggi kandungan seratnya. Makan banyak sayur-sayuran, kekacang, ikan salmon, ikan sardin dan parsli. 

2. Kurangkan garam dalam pemakanan

3. Variasikan pilihan minuman. 
Banyakkan minum jus buah-buahan. Ia lebih enak dan sihat berbanding aiskrim atau minuman berkarbonat. Elakkan teh, kopi dan minuman beralkohol beberapa hari sebelum period. 

4. Ambil Vitamin Tambahan. 
Ambil Vitamin B dan Vitamin E. Anda juga boleh menambah magnesium dan kalsium dalam diet. Beritahu doktor sebelum mengambil sebarang vitamin. Sesetengah vitamin boleh bertindak balas dengan ubat-ubatan yang lain dan mengakibatkan kesan sampingan jika diambil berlebihan. 

5. Kekalkan dan lemak yang berkualiti
Banyakkan makan salmon dan tuna. Ia mengandungi lemak asid omega 3 yang tinggi dan boleh mengurangkan kesakitan dismenorea. 

6. Kekal aktif 
Anda boleh meneruskan aktiviti harian dan kekal cergas semasa didatangi period. Jogging dan berjalan bersiar-siar juga membantu. Anda boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam. Bersenam telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan dismenorea. 

7. Berhenti merokok. 

8. Tenangkan fikiran 
Belajar untuk meditasi. Anda juga boleh mendengar lagu atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan dengan menonton filem kelakar. Bergelak ketawa juga dapat menenangkan urat saraf. 

9. Tuam perut 
Dapatkan tuala dan rendam dalam air suam. Perah tuala dan letakkan di atas bahagian yang sakit. Lakukan sehingga kesakitan reda. 

10. Tarik nafas dalam-dalam. Baring dan tenangkan diri. 
Jika pening, padam lampu di bilik dan jauhi dari bunyi bising. 

Walau bagaimanapun, Shaklee ada menyediakan supplement khusus untuk wanita yang mengalami senggugut. 

Set senggugut Shaklee mampu membantu.!


Lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil. Kekurangan vitamin B meningkatkan paras estrogen dan kesan PMS. 


Digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melingdungi dinding arteri dan emnyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel. Ia juga menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid. 


Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah radang dan kemurungan. Membekalkan 1,000mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semulajadi, 400 mg (100%DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya, 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium. 

Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...