Tuesday 12 November 2013

10 Sebab Lelaki Mandul

Tahukah anda kemandulan bukanlah dipihak isteri semata-mata, lelaki juga tidak terkecuali dari mengalami masalah mandul ini. Oleh itu, janganlah asyik menyalahkan pihak isteri apabila anda tidak mempunyai zuriat setelah beberapa tahun berkahwin. Seperti wanita juga, ada banyak sebab mengapa lelaki boleh jadi mandul. Ini adalah antara 10 sebab mengapa lelaki mandul. 

1. Kemandulan boleh disebabkan oleh seseorang lelaki yang mengalami penyakit Klineelters Syndrome iaitu sejenis penyakit semulajadi yang diwarisi. Lelaki yang mempunyai penyaki ini memiliki kelainan pada alat kelaminya, biasanya saiz penis amat kecil. Keadaan ini menyebabkan mereka tidak mempunyai daya untuk mengeluarkan benih-benih sperma. 

2. Pernah mengalami penyakit kronik dalam tempoh yang panjang. Misalnya, sejak di dalam kandungan ibu, mengalami demam panas yang melampau, penyakit kelamin atay terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan buah zakar rosak. 

3. Mengalami jangkitan kuman dan penyakit kelamin yang terlular ketika melakukan hubungan seks bebas dengan wanita yang membawa kuman gonorhea, sifilis, HIV, herpes, genital dan sebagainya. 

4. Akibat dari penyakit varicoles atau hernia. Ia menyebabkan buah zakar menjadi besar, keras dan sakit. Begitu juga dengan urat-urat di sekitarnya turut membesar dan mengeras. 

5. Menghadapi masalah pada skorotum, bahagian yang menghasilkan air mani. Ia tidak dapat berfungsi fengan sempurna dan tidak berupaya mengeluarkan sperma yang bermutu. Sebaliknya sperma yang dikeluarkan tidak mempunyai benih. 

6. Kemandulan juga boleh disebabkan oleh kecacatan seseorang lelaki seperti dilahirkan dengan hanya sebelah buah zakar, mengalami gangguan hormon testosterone ataupun testicular failure. 

7. Mengalami mati pucuk, impoten, lemah tenaga batin, pancutan air mani yang pramatang, penis mengecil, hilang ghairah atau nafsu seks, tekanan emosi yang serius dan lain-lain lagi (masalah peribadi)

8. Lelaki yang terlalu banyak mengambil ubat-ubatan seperti ubat kencing manis, ubat antipsychotic, termasuk Chiorpromazine, Haloperidol dan Antidrepressant seperti Amitriptyline dan Imipramine. 

9. Mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, minum alkohol, selalu duduk dalam keadaan panas dan kotor seperti pencemaran asap kenderaan, bahan kimia dari kilang

10. Mati pucuk. 

5 Jenis Kemandulan Lelaki

1. Air mani tanpa sperma yang dipanggil "azoospermia"

2. Bilangan sperma yang amat merosot atau dipanggil "oligospermia"

3. Lelaki yang mempunyai sperma yang tidak aktif atau dipanggil "asthenospermia"

4. Bentuk sperma yang tidak normal yang dipanggil "teratospermia".
Lelaki yang mengalami teratospermia dan asthenospermia jerang sekali mengalami ejakulasi. Biasanya lelaki sebegini tidak dapat melakukan ejakulasi di dalam faraj kerana terlalu cepat mencapai ejakulasi sebelum masuk ke dalam faraj atau tidak dapat ejakulasi di dalam kerana tidak dapat mencapai klimaks ketika zakar berada di dalam faraj. 

5. Lelaki yang tidak dapat menyalurkan zakar ke dalam faraj atau mati pucuk. Biasanya lelaki sebegini tidak dapat menghamilkan isterinya. 

Walau bagaimanapun, Shaklee telah menyediakan beberapa jenis produk untuk membantu para lelaki yang mengalami masalah sedemikian. Jom kita tengok produk2 tersebut. 


Antioksidan yang kuat membersihkan radikal bebas yang merosakkan sel dan melindungi sperma


Untuk pertumbuhan oragan reproduktif. Meningkatkan penghasilan testosteron dan meniggikan kiraan sperma



Mempertingkatkan motiliti sperma dan meniggikan kiraan sperma


Anti-stress, untuk sistem reproduktif yang sihat, perlu untuk perkembangan janin


Meningkatkan motiliti sperma, menghalang sperma berbentuk gumpan. 

Ini adalah cadangan sahaja, anda tidak diwajibkan untuk mengambil kesemua produk2 di atas kerana pengambilan produk boleh disesuaikan dengan keadaan diri anda. 

Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...