Thursday 21 November 2013

Vitamin Untuk Gout


Gout merupakan sejenis sakit sendi (arthritis) yang berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Gout akan akan menyebabkan sakit sendi terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain di samping boleh menyebabkan erosi pada sendi dan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka yang menghidapi gout. Serangan gout boleh terbahagi kepada dua jenis. Pertama ialah serangan akut (tiba-tiba) dan kedua ialah serangan kronik yang berpanjangan. Serangan gout akut dikenal pasti sebagai serangan yang berulang-ulang, sendi menjadi bengkak dan rasa berdenyut berpanjangan dalam tempoh antara lima hingga enam hari. Pesakit akan mengadu tulang sendi mereka seolah-olah digigit. Manakala bagi serangan kronik berpanjangan, walaupun pesakit tidak merasa berdenyut-denyut namun pesakit tetap merasa tidak selesa. Di samping itu tempoh kesakitan berterusan hingga mengambil masa yang agak lama dengan anggaran antara dua hingga tiga minggu. Gout lebih kerap terjadi dikalangan lelaki. 

Faktor Gout 

1. Umur 
Biasanya gout menyerang pesakit tua tetapi kini banyak kes membabitkan pesakit berumur 30-50 tahun. Manakala bagi wanita, kebanyakan kes bermula selepas umur putus haid 

2. Obesiti
Terutama bagi individu yang mempunyai berat badan lebih 66kg daripada berat badan normal 

3. Gaya hidup 
Seringkali menyerang lelaki yang mengamalkan pengambilan protein berlebihan dalam menu harian

4. Penyakit, keadaan kesihatan dan ubat 
Sesetengah penyakit seperti tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, diabetes, hiperdislipidemia (paras lemak dan kolestrol yang tinggi) dan arteriosklerosis (penyempitan salur darah) juga boleh menyebabkan gout

5. Gout juga biasa dikaitkan dengan tabiat pemakanan tidak sihat dan seimbang. Walaupun begitu, dalam sesetengah kes ia boleh diwarisi, terutama individu yang tiada enzim untuk membuang asid urik. 

P/S : kurangkan pengambilan daging dan makanan berprotein terutamanya bagi yang ingin membina badan. Kalau nak ambik makana berprotein bole aje, tapi sila rajinkan diri bersenam ye. 

Set Shaklee untuk pesakit gout boleh membantu meredakan sakit yang dihadapi. Selain itu, perlu juga untuk mengetahi punca, makanan yang perlu dielakkan, dan cara mengatasi atau sekurang-kurangnya cara untuk meredakan kesakitan. 

rawat gout dengan shaklee
set gout shaklee
Alfalfa 
  • Menyah toksin dari badan secara semulajadi dan selamat 
  • Menyingkirkan asid urik dalam badan
Performance Drink 
  • Mengekalkan kandungan cecair di dalam badan 
Omega Guard 
  • Memberi keselesaan kepada sendi 
Pengambilan vitamin
1. Alfalfa 4-10 biji sehari 
2. Performance Drink ambil awal pagi dan petang (boleh juga ambil awal waktu) 
3. Omega Guard ambil 3 biji selepas heavy meal

Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...