Saturday 9 January 2016

Pengalaman Uri Dibawah Semasa Mengandung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Masa scan check up 4 bulan kehamilan aritu, doctor cakap uri saya kat bawah. Betul2 bersebelahan dengan pintu rahim tempat baby nak keluar tu. Masa tu baby pon songsang lagi. Doctor pesan bila uri kat bawah suami kena "puasa". Doctor cakap "bukan puasa yang tak makan tu ye" kehkehkeh buat lawak pulak doctor ni. Pastu jangan berjalan lelama, jangan buat kerja berat2, nak sapu sawang2 ke ape ke hold dulu sebabnya takut bleeding. So kena extra careful. 

bahaya uri dibawah semasa mengandung



Ini contoh uri dibawah. First normal placenta iaitu kedudukan uri diatas, kedua marginal placenta previa iaitu uri menutupi sebahagian pintu rahim dan ketiga complete placenta previa iatu uri menutupi keseluruhan pintu rahim. Bila uri menutupi secara kesuluruhan dan dah diakhir kehamilan, kemungkinan baby akan keluar secara czer la. 

Lepas balik dari hospital tu saya google la cara2 untuk naikkan uri. Antaranya 
  • baring dan angkat kaki ke dinding (badan berbentuk L), 
  • bernafas pakai perut (perut ke atas bila nafas ditarik),
  • sujud lama2 masa solat (masa sujud tu doa la mintak Allah pusingkan baby kita dan naikkan uri ke atas) dan banyak lagi la cara. 
Ni antara yang saya buat la. Paling penting fikirkan benda2 yang positif, banyakkan baca quran dan doa yang baik2. Alhamdulillah check up masa kandungan 5 bulan 2 minggu, uri dah naik ke atas dan kepala baby pun dah ke bawah. Tapi lepas ni doctor kata baby still pusing2 lagi tapi once uri dah naik, die takkan turun lagi dah. Alhamdulillah. Sekarang kena banyak2 berdoa supaya baby maintain kepala kebawah supaya senang bersalin normal nanti. InsyaAllah. 

Bagi yang situasi sama macam saya, jangan risau. Diawal2 kehamilan memang kebanyakkannya macam tu. Tapi bila dah 5 bulan dan ke atas, baby start berpusing insyaAllah uri akan naik. Kena jaga betul2 time uri kat bawah tu jangan sampai bleeding. Selagi tak bleeding insyaALLAH okay2 jak. 

Jangan lupa untuk dapatkan Set Kehamilan Shaklee sepanjang tempoh kehamilan. Selepas berpantang boleh amalkan Set Berpantang Shaklee untuk mempercepatkan penyembuhan luka bersalin, mengembalikan badan kebentuk asal sebelum mengandung, memperbanyakkan susu ibu, mengelakkan bengkak susu dan insyaALLAH badan lebih segar dan bertenaga. 

Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 012-2570456
Instagram : @amaniehassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...