Saturday 23 January 2016

Adakah Normal Masalah Keputihan Semasa Hamil?

Assalamualaikum. 

Jangkitan pada bahagian faraj agak biasa berlaku semasa hamil. Keputihan diakibatkan oleh kulat mikroskopik atau yis yang dipanggil candida albicans. Kulat ini ada dalam badan setiap orang. Ia merupakan sebahagian daripada sistem penghadaman kita dan secara umumnya, bakteria dalam badan mengawalnya. Biasanya ia hidup dalam faraj tanpa memudaratkan dan anda mungkin tidak tahu ia berada dalam badan anda. 


Pernah alami situasi macam ni? Saya alami masalah ni masa kandungan berusia 5 bulan. Seperti keputihan tapi ianya agak banyak. Bila dia keluar tu terus rasa tak selesa. Rasa panties basah terus. Bila jadi macam tu saya cepat2 la pegi toilet check kat toilet takot bleeding ke apa ke kan. Sekali tengok cecair putih pekat dan jernih. Normal ke masalah keputihan semasa mengandung? 


keluar cecair putih dari faraj semasa mengandung


Masa jumpa doctor aritu saya bagitau doctor sekali pasal benda ni. Doctor cakap selagi ianya tak berbau dan gatal, ianya adalah normal. Kalau ia berbau dan gatal, kena ambik ubat la sebab ianya mungkin kulat so kena stop dengan ubat. Alhamdulillah saya punya normal, tak berbau dan tak menggatalkan. Cuma mendatangkan ketidakselesaan apabila die keluar sebab memang rasa basah dan kena tukar panties. Nak solat wajib tukar panties dan basuh dulu kita punya tu bersih2. Jangan pakai dettol pulak ye basuh kat situ.. kehkehkeh

Saya share sedikit info dari babycenter.com 

Sekiranya anda mengalami keputihan seperti dibawah, kena jumpa dengan doc kerana ianya tak normal bagi ibu hamil. 
  1. Lelehan itu menjadi pekat, berwarna putih seperti krim atau seperti keju kotej
  2. Terdapat kegatalan, sakit atau warna kemerah-merahan di dalam atau sekeliling faraj atau punggung anda 
  3. Rasa sakit apabila bersama suami 
  4. Rasa sakit apabila membuang air kecil.
Adakah keputihan akan membahayakan bayi saya?

Tidak. Bayi anda selamat dan terlindung di dalam uterus (rahim) anda dan tidak terjejas sama sekali. Jika anda mengalami jangkitan semasa anda sakit bersalin, ada sedikit kemungkinan yang bayi anda akan dijangkiti apabila dia melalui faraj anda ketika keluar daripada rahim. 

Jika bayi anda yang baru lahir mengalami keputihan, anda akan melihat tompokan putih di mulutnya. Jika anda menyusu badan, kedua-dua ibu dan bayi memerlukan rawatan kerana keputihan ini boleh merebak ke payudara anda juga. 

Anda mungkin dapati keputihan datang dan pergi sepanjang kehamilan. Walaupun ia mengambil masa untuk dihapuskan dan agak tidak menyelesakan, ia bukanlah sesuatu yang perlu dirisaukan sangat. 

Ramai ibu2 yang mengambil Set Kehamilan Shaklee mengadu yang masalah sembelit mereka hilang, tiada lagi kebas2 kaki dan paha, tiada kejang bawah perut, tiada simpul mengkarung, ibu2 lebih ceria, cergas, bertenaga, malah, kulit makin cantik, makin lembut dan halus, berat badan tidak naik secara mendadak walaupun mengidam macam2, rambut kurang gugur dan lebat dan macam2 lagilah aduan yang diterima. Seronoknya dengar kan. 


keluar cecair putih dari faraj semasa mengandung


Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Trusted Healthy & Beauty Consultant

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 012-2570456
Instagram : @vitaworldshop1

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...