Thursday 28 January 2016

Bolehkah Berdiet Semasa Mengandung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. 

Waktu mengandung memang diketahui waktu yang sering kita mengidam nak makan macam2 kan. Tambahan pula waktu mengandung memang rasa asyik lapar je memanjang. Sedar tak sedar berat badan naik melebihi dari yang sepatutnya. Jangan gunakan alasan "makan untuk 2 orang" kerana pertambahan berat badan yang berlebihan akan menyukarkan kita untuk mengembalikan badan kebentuk asal sebelum mengandung. Tapi, jangan pula sampai tidak mengalami pertambahan berat badan secara sepatutnya kerana kedua2nya mempunyai risiko yang tersendiri. Jadi, bolehkah berdiet semasa mengandung? Boleh ke nak control makan masa tengah mengandung? 

obesiti ketika hamil

Berdiet semasa kehamilan mungkin berbahaya kepada ibu2 dan bayi yang sedang membesar. Sesetengah diet boleh menyebabkan kita kekurangan zat besi, asid folik, dan vitamin dan mineral penting yang lain. Perlu diingatkan bahawa pertambahan berat badan adalah salah satu tanda positif bagi kehamilan yang sihat. 

Ini adalah jadual mengenai pertambahan berat badan yang normal sepanjang kehamilan 

5 minggu                                   2 kg

10 minggu                                 4 kg

15 minggu                                 6 kg

20 minggu                                 8 kg

25 minggu                               10 kg

30 minggu                               12 kg

35 minggu                               14 kg

Apa yang patut saya makan?

Ketika hamil dan hendak melahirkan, ibu2 memerlukan lebih banyak tenaga berbanding hari-hari biasa. Oleh yang demikian, perlu mengambil makanan seimbang dan secukupnya supaya mendapat tenaga yang lebih tinggi dengan empat langkah berikut:
  1. Tingkatkan pengambilan kalori antara 200 ke 300 kalori sehari.
  2. Amalkan makan sedikit tetapi kerap sekurang-kurangnya lima hingga enam kali sehari. Cara ini lebih baik jika anda mengambil makanan terlalu banyak walaupun hanya dua atau tiga kali sehari.
  3. Banyakkan makan makanan sumber protein dan karbohidrat. Protein sangat penting bagi pertumbuhan bayi dalam kandungan dan karbohidrat penting untuk member anda tenaga sepanjang hari.
  4. Makan makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral khususnya sumber zat besi. Zat besi diperlukan untuk kekuatan organ dalaman. 
Berapa kalikah saya perlu makan setiap hari?

Walaupun kita tidak lapar, kemungkinan bayi dalam kandungan berasa lapar, jadi cuba makan dengan kerap. Sasarkan untuk makan tiga hidangan utama sehari dengan dua atau tiga snek sihat di antaranya. Dan jika mabuk hamil, alahan terhadap makanan tertentu, pedih hulu hati atau ketidakcernaan membuatkan anda sukar untuk makan, makanlah lebih kerap pada jumlah yang sedikit. Anda mungkin dapati makan lima atau enam hidangan kecil sehari lebih mudah diterima oleh badan anda.

Memakan makanan yang tinggi kandungan serat dan yang diperbuat daripada bijian penuh akan membantu anda berasa kenyang. 

Sumber 

Selepas minggu ke-13 kehamilan, digalakkan untuk ibu2 mengambil Omega Guard setiap hari sehingga kehamilan mencecah 8 bulan disamping Set Kehamilan Shaklee yang lengkap. Omega Guard shaklee dilengkapi dengan DHA dan EPA yang penting untuk pembentukan otak dan mata bayi malah membantu ibu2 untuk mengawal berat badan yang berlebihan. 

Penyelidikan telah mengesahkan penambahan EPA dan DHA kepada diet wanita hamil memberi kesan berikut :
  • Meningkatkan perkembangan penglihatan dan kognitif bayi.
  • Mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi.
  • Mencegah kelahiran pramatang ,
  • Mengurangkan risiko pre-eklampsia dan
  • Mengurangkan risiko bayi lahir kurang berat
  • Mengurangkan risiko ibu kemurungan (post-natal depression)
Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Trusted Healthy & Beauty Consultant

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 012-2570456
Instagram : @vitaworldshop1

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...