Monday 24 March 2014

Bahaya Alergi Pada Bayi

bahaya alergi kepada bayi

Kanak-kanak cirit-birit, muntah dan mengalami bengkak di bahagian anggota tubuh badan merupakan sinptom kanak-kanak mengalami alergi dan ini amat merungsingkan ibu bapa untuk menyelesaikan masalah tersebut. Untuk pengetahuan, masalah anak kecil alergi semakin meningkat dewasa ini. Jadi, langkah berjaga-jaga perlu diambil oleh ibu bapa untuk elakkannya menjadi lebih teruk dan membahayakan kanak-kanak. 

Alergi anak kecil dengan alergi orang dewasa berbeza. Alergi sebenarnya merupakan reaksi tubuh yang berlebihan terhadap bahan-bahan yang tidak boleh diterima oleh tubuh. Alergi ini lazimya berlaku pada kaak-kanak berumur 3 tahun dan kebawah kerana pada usia ini organ tubuh yang paling sensitif ialah kulit dan pencernaan. Jadi tidak hairanlah kanak-kanak yang mengalami alergi adalah kerana faktor pemakanan. 

Terdapat beberapa jenis alergi yang sering menyerang bayi dan kanak-kanak. Jom kita lihat satu persatu. 

1) Debu 
  • Alergi hama yang sering terdapat dalam selimut, kain dan karpet. Ini akan menyebabkan demam, bersin, kesejukan, mata merah dan berair, batuk, hidung tersumbat dam hingus berair. Lebih teruk lagi ia boleh menyebabkan asma, sakit dada yang menyebabkan sesak nafas. 
2) Susu Lembu 
  • Susu lembu merupakan sumber protein yang asing bagi bayi. Seeloknya susu lembu diberikan ketika bayi berusia satu tahun dan ke atas. Protein susu lembu boleh menyebabkan alergi secara berterusan sehingga dewasa. Pengambilan protein susu termasuklah produk olahan seperti yogurt, aiskrim dan keju. 
3) Telur 
  • Telur mengandungi 3 protein iaitu ovomucoid, ovalbumin dan conalbumin yang boleh menyebabkan alegi kepada bayi. Walaubagaimanapun, 80-90% alergi telur akan hilang selepas bayi berumur 3 tahun dan ke atas. 
4) Ikan dan Makanan Laut 
  • Ini adalah salah satu alergi yang sangat kuat terutamanya ikan laut, udang dan ketam. Kesan yang paling biasa akibat alergi ini ialah asma. Selalunya bengkak di kawasan bibir atau muntah adalah reaksi yang dihadapi akibat alergi ini. 
5) Kekacang 
  • Menyebabkan gatal di tekak. Tapi, kacang tidaklah menyebabkan alergi yang sangat teruk dan ia menjadi pengganti susu lembu kepada anak yang menghidapi alergi susu lembu. 
6) Sayur dan buah-buahan 
  • Untuk elakkan alergi ini, para ibu dinasihatkan untuk memasak sayur selama dua minit atau lebih. 
Walau bagaimanapun, alergi tidak sepenuhnya kerana pemakanan. Adanya faktor-faktor lain yang menyebabkan alergi seperti : 
  • Genetik atau keturunan 
  • Pemakanan 
  • Cuaca 
  • Persekitaran 
  • Psikologi 
  • Fizikal 
Mencegah lebih baik dari mengubati. Set alergi untuk kanak-kanak mampu menyelesaikan kerunsingan ibu bapa. 

bahaya alergi kepada bayi

bahaya alergi kepada bayi


Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : @amaniehassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...