Monday 30 December 2013

Omega Guard Untuk Kanak-kanak Cerdik Dan Pintar

shaklee omega guard

Ibubapa hari ini amat prihatin dengan perkembangan anak-anak, sama ada perkembangan minda mahupun fizikal. Menjadi impian ibubapa untuk mendapat anak yang cerdas dan aktif di dalam kelas.

Antara usaha yang boleh diambil oleh ibubapa ialah menerusi pemakanan. Pemakanan yang sihat boleh membantu anak-anak meningkatkan daya tumpuan di dalam kelas dan juga meningkatkan keupayaan memori anak-anak.

vitamin untuk kanak-kanak cerdik dan pintar

Omega 3 untuk perkembangan minda & tumpuan

Omega 3 merupakan makanan tambahan yang sangat elok untuk perkembangan minda anak-anak. Kajian University of Oxford mengatakan bahawa Omega 3 yang terkandung di dalam tubuh mampu memberi indikasi tentang tahap kebolehan seseorang kanak-kanak dalam memberikan tumpuan serta kebolehan belajar.

Kanak-kanak yang mengamalkan Omega 3 DHA juga dikatakan kurang mempunyai masalah berkaitan tingkah laku.

Omega 3 menajamkan penglihatan

Selain dari itu, Omega 3 yang kaya dengan DHA juga membantu menajamkan penglihatan kanak-kanak (American Journal of Clinical Nutrition). Kajian ini turut disokong oleh European Food Safety Authority (EFSA) yang menyatakan pengambilan DHA meningkatkan kesihatan otak dan mata kanak-kanak.

Tahap DHA yang rendah pula telah dikaitkan dengan kurang daya ingatan, visual dan keadaan neurologi yang lain.

Omega 3 sejak dalam kandungan

Omega 3 sangat penting untuk kesihatan anak-anak dan sepatutnya diberikan sejak bayi di dalam kandungan lagi.

Beberapa kajian menunjukkan bayi yang diberi susu formula yang diperkaya dengan DHA (asid lemak dari Omega 3) menunjukkan peningkatan koordinasi mata dan tangan, menumpukan perhatian dengan lebih lama, peningkatan dari segi social skills serta pemingkatan dalam skor ujian kecerdasan.

Kajian menunjukkan ibu-ibu yang mengamalkan Omega 3 semasa hamil dan bayi tersebut menyusu badan sepenuhnya mendapat markah yang lebih tinggi di dalam ujian kognitif ketika berusia 4 tahun, berbanding dengan ibu-ibu yang tidak mengambil supplemen Omega 3.

Kajian pada tahun 2008 menunjukkan kanak-kanak yang ibunya mengambil Omega 3 semasa hamil juga mempunyai risiko yang jauh lebih rendah untuk mendapat asthma.

Bukti menunjukkan bahawa bayi pramatang bulan yang diberikan susu formula yang ditambah dengan Omega 3, ia membantu perkembangan otak dan pertumbuhan mereka.

Pada tahun 2003, satu kajian menunjukkan wanita hamil yang memakan telur yang diperkaya dengan Omega 3 mempunyai risiko yang lebih rendah untuk melahirkan bayi pramatang berbanding wanita hamil yang makan telur biasa.

Walau bagaimanapun susu ibu merupakan sumber Omega 3 yang utama untuk bayi. Oleh itu susuilah bayi anda dengan susu badan.

Beberapa kajian juga telah dibuat ke atas kanak-kanak yang mempunyai kondisi berikut:

ADHD

Kanak-kanak ADHD berkemungkinan mempunyai tahap Omega 3 yang lebih rendah berbanding kanak-kanak biasa. Dan kanak-kanak ini turut dirawat dengan memberikan Omega 3 sebagai supplemen.

Hasil kajian berikut menunjukkan kanak-kanak ini telah menunjukkan peningkatan di dalam tingkah laku, mengurangkan hyperactivity, serta meningkatkan tumpuan kanak-kanak yang berumur bawah 12 tahun.

Depresi/Kemurungan

Omega 3 turut diberikan kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah kemurungan. Kajian pada tahun 2006 ke atas kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun yang kemurungan dan diberi Omega 3 telah menurunkan simptom kemurungan kanak-kanak tersebut.

Diabetes

Satu ujian telah dibuat ke atas kanak-kanak yang berisiko untuk mendapat diabetes type 2. Hasilnya kanak-kanak yang mengambil Omega 3 telah berjaya menurunkan tahap risiko penyakit tersebut.

Asthma

Ujian menunjukkan kanak-kanak yang menghidapi asthma dan mengambil Omega 3 selama 10 bulan mendapat simptom yang sedikit berbanding mereka yang tidak mengambil Omega 3.

Begitu banyak kebaikan Omega Guard boleh boleh di dapati untuk anak-anak.

Menjadi tanggungjawab kita sebagai ibu bapa untuk membentuk anak-anak, sama ada dari segi fizikal, mental mahupun rohani.

Pelaburan kesihatan untuk anak-anak kita hari ini demi untuk masa depan mereka yang lebih baik. Sayangi anak-anak kita.


Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...