Monday 30 December 2013

Omega-3 dan Stroke

merawat stroke

Sumber dari W.H.O menyatakan penyakit kardiovaskular (jantung) membunuh lebih banyak orang setiap tahun daripada yang lain. Pada tahun 2004, 7.2 juta orang meninggal kerana penyakit jantung koroner, 5.7 juta daripada stroke atau bentuk lain dari penyakit serebrovaskular. Begitu juga dengan keadaannya di Malaysia, kerana masalah jantung dan stoke menjadi punca kematian tertinggi sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Serangan stroke merupakan satu keadaan di mana salah satu saluran darah utama di otak tersumbat. Saluran darah yang membeku atau pecah akan menyebabkan pemberhentian bekalan darah kepada sel-sel otak yang akhirnya menyebabkan kematian tisu saraf otak yang mengawal fungsi badan tertentu.

Serangan stroke biasanya tidak membawa apa-apa rasa sakit sebelum serangan berlaku. Ia berlaku secara tiba-tiba dan pesakit itu akan pengsan dan kemungkinkan besar menjadi lumpuh pada bahagian tertentu badan.

Persatuan Jantung Amerika mengatakan bahawa jika anda mempunyai tahap yang tinggi trigliserida, ia bukan sahaja akan mengurangkan risiko strok, tetapi juga akan meningkatkan pemulihan strok anda. Saya bercakap tentang meningkatkan pengambilan “lemak baik” iaitu Omega 3. Lemak yang penting untuk pemulihan strok khususnya EPA dan DHA.

EPA dan DHA membantu memulihkan strok dengan membantu dalam pembinaan laluan saraf baru dalam otak anda. Ia membantu proses myelination iaitu  proses menyelimuti sel otak dengan sejenis lemak putih seperti sarung. Sarung lemak ini membantu menghantar isyarat saraf ke anggota badan.

Dalam pemulihan strok anda sedang membina banyak laluan saraf baru, dan membaiki yang lama. Otak anda memerlukan asid lemak EPA dan DHA untuk melakukan ini.

Omega 3 lemak juga membantu dalam pencegahan strok. Berikut adalah beberapa penyelidikan dalam terbitan Persatuan Jantung Amerika Jurnal :
  • Kajian menunjukkan Asid Lemak Omega-3 mengurangkan tahap trigliserida dalam darah. Jurnal Persatuan Jantung Amerika menyatakan bahawa hanya 4 gram sehari Omega 3 asid lemak menurunkan trigliserida sebanyak 25-40 %!
  • Omega 3 juga mengurangkan tekanan darah tinggi
  • EPA dan DHA mengurangkan risiko serangan jantung. Ia juga mengurangkan kerosakan pada jantung dan tisu sekitarnya sekiranya serangan jantung berlaku.
  • Asid lemak Omega 3 dalam diet mengurangkan kerosakan kepada tisu otak jika strok berlaku
  • Asid lemak Omega 3 mengurangkan aritmia
  • Menghalang pembentukan plak baru dalam arteri
  • Dalam satu kajian, wanita yang makan satu hidangan ikan seminggu hanya separuh yang mengalami strok berbanding yang tidak mengambil ikan
  • EPA dan DHA boleh mengurangkan kemurungan
Jika penyelidikan itu tidak cukup untuk meyakinkan anda, kita lihat pula apa kata kerajaan-kerajaan dunia tentang asid lemak Omega 3 :
  • Kerajaan Kanada telah berkata: ” DHA, asid lemak omega -3 , menyokong perkembangan normal otak , mata dan saraf. ”
  • Pertubuhan Kesihatan Sedunia serta kerajaan tertentu (Australia , Kanada , United Kingdom , Jepun, Sweden) mempunyai cadangan diet untuk asid lemak Omega 3.
Sementara itu, Persatuan Jantung Amerika mencadangkan sekurang-kurangnya 1 gram gabungan EPA dan DHA setiap hari jika anda mempunyai paras trigliserida yang tinggi . Tetapi untuk benar-benar menstabilkan aterosklerosis, anda memerlukan dos 3 gram sehari atau lebih tinggi.


Saya merupakan pengedar Shaklee di Damansara, Sungai Buloh, Gombak dan Taman Tun Dr. Ismail. COD boleh dilakukan di kawasan-kawasan berikut.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp : 012-2570456
Instagram : AmanieHassan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...