Friday 8 April 2016

Amalan Semasa Berpantang - Testimoni Berpantang Dengan Vivix

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. 

Selamat hari jumaat yang penuh barakah kepada semua.  Kepada yang muslim, kita boleh manfaat hari Jumaat ini dengan membaca surah Al-Kahfi. Banyak kebaikan dan manfaat membaca surah ini pada hari Jumaat yang disebut didalam hadith. 

pengedar shaklee bandar sri damansara

Jom kita tengok beberapa hadith berkaitan Surah Al-Kahfi (info dari iluvislam.com)

1. Daripada Umar berkata: Nabi SAW telah bersabda : ”Sesiapa yg membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya dihari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.”
 [ Hadis Riwayat Ibnu Katsir]

2. Imam Ahmad berkata :”Daripada Abi Darda’ daripada Nabi SAW, baginda telah bersabda: “Sesiapa menghafaz sepuluh ayat daripadanya permulaan surah al-Kahfi,maka terhindar daripada Al-Dajjal.”
 [ Riwayat Muslim,Abu Daud,Al-Nasa'i,Al-Tarmizi daripada Qatadah ]

Hari ini saya ingin berkongsi mengenai berpantang. Ya berpantang. Berpantang selepas bersalin tak kiralah bersalin normal atau pembedahan. Tapi bagi wanita Melayu memang sangat dititikberatkan amalan berpantang selepas bersalin ni. 

Betapa pahit dan manisnya pengalaman berpantang bagi wanita Melayu yang baru bersalin. Walaupun tempoh pantang selama 44 hari adalah suatu masa yang amat menguji kesabaran, boleh dikatakan sebilangan besar wanita Melayu masih tekun dan rela mengikuti tradisi ini. Dikatakan wanita yang rajin berpantang dijamin akan mendapat kembali potongan badan asal mereka, menjadi sihat dan cergas seperti sedia kala, kelihatan jelita dan mampu mengekalkan minat suami terhadap mereka. 

Sesungguhnya, amalan-amalan berpantang adalah satu proses menyeluruh, bertujuan untuk memeliharakan kesihatan dan kewanitaan perempuan Melayu. Menurut Datin Sharifah Anisah Barakbah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR) dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu, kepercayaan berpantang berpaksikan kepada penyembuhan rahim yang dikatakan merupakan pendorong hidup wanita yang menentukan kesihatan diri mereka secara keseluruhannya. Rahim yang sihat menghasilkan ibu yang kelihatan berseri dan menarik pada pandangan. Tidak hairanlah jika wanita Melayu masih berpegang kepada amalan berpantang. 

Disamping itu, ada kajian moden yang menyokong peranan yang dimainkan oleh bidan kampung yang mendamping ibu selepas bersalin. Kajian juga mendapati bahawa beberapa amalan berpantang adalah berfaedah. Antaranya, perlanjutan tempoh penyusuan ibu, larangan atas pergerakan ibu yang berlebihan dan amalan mengurut. 

Kini, wanita Melayu di bandar tidak dapat melakukan kesemua amalan berpantang kerana tiada ahli keluarga dan masyarakat sekeliling yang dapat memberi sokongan sebagaimana kehidupan masyarakat di kampung dahulu. Mengikut tradisi, ibu baru akan dibantu dan ditemani oleh :
  • Bidan kampung;
  • Pengasuh khusus;
  • Emak sendiri atau ibu mertua.
Memang diakui bahawa tanpa orang lain membantu, ia akan sukar untuk mengamalkan pantang dengan lengkap dan sempurna selama 44 hari. 

Namun begitu, beberapa amalan utama masih banyak dipraktikkan oleh wanita Melayu seperti : 
  • Bengkung
  • Urut-mengurut
  • Jamu
  • Bertungku
  • Mandi-mandian herba dan akar kayu, serta amalan-amalan lain
sumber dari babycenter.com 

Selain daripada mengamalkan minuman dan makanan pantang yang disediakan oleh orang yang menjaga kita dalam pantang, supplement juga banyak membantu ibu2 berpantang untuk cepatkan penyembuhan luka jahitan dan kecutkan rahim ibu. 

Pastinya masa dalam pantang kita taknak ada masalah dan penyakit2 semasa dalam pantang seperti bentan, meroyan dan segala macam jenis penyakit lagi yang akan memberikan side effect yang tak baik kepada ibu dan juga bayi. 

Saya kongsikan testimoni ibu2 berpantang dengan Vivix. Walaupun bersalin secara pembedahan, koyakan banyak semasa bersalin normal sampai tak boleh duduk, alhamdulillah vivix memang sangat membantu. Hari ke-5 czer dah boleh jalan kemain laju lagi macam tak bersalin. Subhanallah. Sungguhlah orang kata vivix ni tonik ajaib. 

pengedar shaklee bandar sri damansara

pengedar shaklee bandar sri damansara

Anda ibu hamil yang sedang menanti hari kelahiran? Anda ibu yang sedang berpantang? Luka bersalin lambat baik? Jangan lepaskan peluang untuk dapatkan pengalaman berpantang yang manis dengan vivix yang bukan sahaja cepat baikkan luka bersalin, cepatkan kering jahitan, berikan tenaga dan juga banyakkan susu ibu. 

Link berkaitan

Dengan pembelian Vivix TWIN PACK pada bulan ini anda akan dapat :
  1. Keahlian percuma
  2. Penghantara percuma
  3. Bonus tunai yang akan dimasukkan kedalam akaun bank anda terus pada bulan hadapan
Untuk belian produk secara online, klik gambar dibawah.  

pengedar shaklee bandar sri damansara

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

pengedar shaklee bandar sri damansara

Pengedar Shaklee Bandar Sri Damansara

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...