Monday 7 November 2016

Soya Penyebab Kanser Payudara. Fakta Atau Auta?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. 

Soya Penyebab Kanser Payudara? Fakta atau auta? Betul atau tidak? 

Soya dikaitkan dengan kanser, terutamanya kanser payudara, fibroid dan kanser wanita yang lain kerana soya mengandungi kepekatan isoflavones yang lebih tinggi berbanding makanan lain. Isoflavone ialah sejenis bahan semulajadi dalam tumbuhan yang menyerupai hormon estrogen. Dan juga dikenali sebagai phytoestrogen.




Semua tau kan, pendedahan kepada hormon estrogen dalam jangkamasa yang lama boleh meningkatkan risiko kanser payudara. Sebab tu salah 1 faktor risiko kanser payudara ialah awal datang haid pertama & lambat menopos. Tapi estrogen bersifat melindungi tulang & itulah yang jaga wanita2 muda daripada osteoporosis.

Tetapi, tindakan isoflavone terhadap tubuh manusia adalah sangat2 rendah. Dikatakan hormon estrogen dalam badan manusia adalah 1000 kali lebih kuat daripada isoflavone dalam soya. Chicken dos la orang cakap, mungkin tak beri kesan apa2 pun.

Banyak kajian dibuat keatas soya, tapi kajian dibuat untuk buktikan soya bukan penyebab kanser & bukan sebaliknya.

Salah 1 kajian secara pemerhatian dijalankan kepada beribu2 wanita. Kajian ni dibuat kepada wanita Asia & US. Sebabnya wanita Asia yang suka sangat makan berasaskan soya. Mereka buat kajian ni dengan kumpul data pemakanan wanita2 ini dan follow up untuk beberapa tahun.

Mereka dapati wanita yang makan soya dengan konsisten, risiko untuk dapat kanser payudara adalah rendah. Tapi mereka tak boleh mengaitkan soya merendahkan kanser payudara, tapi wanita yang dietnya mengandungi soya lebih cenderung untuk makan lebih sayur dan makanan kurang lemak. Mereka juga lebih banyak bersenam.

Ada kaitan tau kekurangan protein dengan tabiat pemakanan kita.

Walaupun tak dapat buktikan soya dapat kurangkan kanser payudara, tapi soya juga tak dapat dibuktikan penyebab kanser payudara.

Jadi, beranikanlah diri anda untuk minum soya, terutamanya ESP Shaaklee yang berkualiti dan bebas GMO ni.

Untuk belian produk secara online, klik gambar dibawah.  

pengedar shaklee bandar sri damansara

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

pengedar shaklee bandar sri damansara

Pengedar Shaklee Bandar Sri Damansara
FB Page : Vita World Shop  
HP : 0122570456
IG : nooramanie

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...