Wednesday 26 February 2014

Tips Tingkatkan Metabolisma Untuk Kurus

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. 

Ramai orang tak tahu apa kaitan metabolisma dalam proses penurunan berat badan. Dari segi fungsi tubuh dan pemakanan, metabolisma ialah jumlah tenaga atau kalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas. Saya kongsikan beberapa tips untuk meningkatkat metabolisma untuk memudahkan proses penurunan berat badan berlaku.  
akudanvita.blogspot.com

1) Minum Air Secukupnya. 

akudanvita.blogspot.com

  • Pakar pemakanan mengesyorkan untuk mengambil 8 gelas air putih setiap hari untuk membantu tubuh berfungsi pada tahap optimum. Amalkan meminum segelas sebelum tidur, dan segelas selepas bangun dari tidur. 
2) Ambil Supplement Kalsium 

akudanvita.blogspot.com

  • Kajian menunjukkan kekurangan kalsium boleh menyebabkan lemak tidak dibakar walaupun lemak tersebut boleh dibakar. Ini keran hormon yang terhasil akibat kekurangan kalsium akan menyebabkan tubuh berpaut pada lemak. Selain dari makanan tambahan, kalsium boleh juga didapati dari susu rendah lemak, keju, dadih, taufu dan lain-lain.
3) Makan Snek 


  • Makan snek yang berkhasiat dengan kerap boleh membantu dalam penurunan berat badan. Snek yang berkhasiat ialah snek yang mengandungi fiber dan protein yang tinggi seperti buah-buahan, dadih atau biskut yang tinggi fiber. Snek membantu mengelakkan dari memakan dengan lebih banyak pada waktu makan yang berikutnya. 
4) Tidur yang cukup. 

akudanvita.blogpsot.com
  • Amalkan tidur 7-8 jam setiap hari untuk mengekalkan metabolisma yang kuat. Kurang tidur akan mengganggu tubuh badan untuk membakar kalori. Walaubagaimanapun, tidur secara berlebihan juga boleh menyebabkan kesan yang sama. 
5) Elakkan Stress. 

akudanvita.blogspot.com
  • Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh, iaitu hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. 
6) Ambil Vitamin C

akudanvita.blogspot.com
  • Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.
7) Makan Pedas

akudanvita.blogspot.com
  • Cili mengandungi capsaicin yang mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas memakannya. Tapi, awas kepada penghidap gastrik ya. 
Walau bagaimanapun, pengambilan protein sangat penting dalam proses penurunan berat badan. Ini kerana protein diperlukan untuk menggantikan lemak yang telah diangkut keluar semasa pembakaran lemak berlaku. Sekiranya tidak diisi dengan protein, kulit akan menjadi menggeleber dan melayut. Jadi otot tidak pejal, dan tidak cantik walaupun kurus. 

Cinch Energy Tea Mix


Cinch Energy Tea Mix sangat tinggi dengan antioksidan dan untuk meningkatkan kadar metabolisma pada tahap yag optimum. Memang berpeluh habis minum tea ni. Paling penting, memang segar bugar, tiada rasa mengantok langsung. Ada juga kaum lelaki minum tea ni untuk kekuatan dalaman. 

Cinch Shake Mix 




Cinch Shake Mix merupakan protein yang sangat istimewa kerana mengandungi leucine yang tidak terdapat dalam kandungan protein yang lain. Fungsi leucine dalam cinch shake mix ni ialah untuk : 

  • Membuang inci-inci yang tidak diperlukan
  • Membakar lemak yang berlebihan
  • Membina otot yang cantik dan elakkan kulit menggeleber 
  • Membina tisu yang baru, membaiki tisu yang rosak dan mengekalkan tisu yang baik dalam badan. 
Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Trusted Healthy & Beauty Consultant

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 012-2570456
Instagram : @vitaworldshop1

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...