Friday 25 July 2014

Bahaya Asid Folik Ketika Mengandung

Pengambilan asid folik bukan hanya ketika mengandung, malahan sangat penting untuk bakal ibu mengambil asid folik 5 hingga 6 bulan sebelum tempoh kehamilan. Ini kerana, asid folik sangat bahaya kepada ibu yang sedang hamil. Bahaya? Kenapa bahaya kepada ibu yang sedang hamil? Yes, memang sangat bahaya sekiranya ibu-ibu tidak mengetahui fungsi asid folik kepada kandungan. Ini kerana, kekurangan asid folik boleh membawa kepada kecacatan kepada bayi yang sedang dikandung. Jadi, sangat bahaya bukan? 

Masalah pembentukan saraf tunjang (spinal bifida) 
Gangguan pembentukan otak dan tempurung kepala tidak sempurna atau langsung tidak terbentuk (anecephaly/encephalocele) 
Bagi ibu yang mengandung, asid folik atau dikenali seagai folat atau vitamin B9, sangat penting ketika mengandung kerana ianya membina sel-sel baru dalam badan dan juga menggalakkan pembentukan dna baru, dan pada masa yang sama membaiki dna yang rosak. Jadi, sangat bahaya jika ibu mengandung tidak mengambil asid folik untuk pertumbuhan janin. 

Kebaikan asid folik ketika kandungan saya akan spesifikasikan seperti berikut. 
1) Kurangkan risiko kecacatan bayi 
  • Risiko bayi cacat terutamanya kecacatan pada tunjang iaitu nueral tube defect atau NTD iaitu gangguan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung tidak terbentuk (anecephaly / encephalocele) dan masalah pembentukan saraf tunjang (spina bifida). (seperti dalam gambar di atas) 
2) Memekatkan hemoglobin darah 
  • Apabila hemoglobin darah pekat, secara tidak langsung ianya akan mengurangkan risiko keguguran, lahir mati, kelahiran pramatang dan juga kekurangan darah (anemia) 
3) Mengurangkan risiko bayi sumbing 
  • Asid folik membantu mengurangkan risiko sumbing lelangit, kecacatan pada jantung, pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama dan juga kecacatan pada sistem pembuangan air kencing. 



Cara pengambilan asid folik adalah sebanyak 1 biji setiap hari. Setiap wanita digalakkan untuk mengambil 400mcg asid folik setiap hari. Walau bagaimanapun, jangan risau megenai isu dos yang berlebihan. Ini kerana, asid folik yang berlebihan akan dibuang melalui air kencing, dan tidak akan disimpan di dalam tempat penyimpanan nutrient kita iaitu hati. Menariknya dengan b-complex shaklee ialah telah lengkap dengan asid folik. Jadi, tidak perlu ambil b-complex dengan asid folik secara berasingan. Terutamanya bagi mereka yang tidak gemarkan ubat-ubatan dan supplement. 

Untuk membeli asid folik secara online, sila klik DISINI

Untuk order set kehamilan secara online, sila klik DISINI



Segalanya secara online sekarang. Tidak perlu lagi untuk beratur panjang di cawangan shaklee. Hanya klik produk yang diinginkan dan isikan maklumat diri untuk proses penghantaran dan juga pembayaran secara debit atau credit card. Setelah produk yang diorder telah sampai ke tangan anda, hubungi saya untuk konsultansi secara percuma dan exclusive. Segalanya mudah, hanya di shaklee2u. 

Saya merupakan pengedar Shaklee di Bandar Sri Damansara. Untuk belian secara online, klik DISINI.

Sekiranya anda sudah buat pembelian secara online, sila hubungi saya untuk dapatkan konsultansi mengenai jadual pengambilan vitamin dengan betul. Dengan setiap pembelian produk shaklee, anda akan mendapat consultation dan tips exclusive secara percuma. 

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi saya di talian berikut :

Your Trusted Healthy & Beauty Consultant

Shaklee ID : 1003214 
E-mail : vitaworldshop@gmail.com 
FB Page : Vita World Shop 
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 012-2570456
Instagram : @vitaworldshop1

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...